Ga direct naar de inhoudGa naar het hoofdmenu.Ga naar het zoekveld.

DNB logoDNB logo

Open Boek Toezicht

Consultatie van de Q&A Klantreis zonder obstakels inzake betaalinitiatie- en rekeninginformatiediensten via derde partijen

Relevant voor:
ba, egi, vz
Status:
Nieuwsbericht
Datum:
8 augustus 2019
Geldigheid:
geldig 
Referentie:
02334-01
Auteur:
DNB

Nieuwsbericht

DNB start op 9 augustus 2019 met de publieke consultatie van de Q&A Klantreis zonder obstakels inzake betaalinitiatie- en rekeninginformatiediensten via derde partijen. Deze consultatie loopt tot en met 20 september 2019. De consultatieversie, evenals de bijlage, is te vinden onderaan deze pagina.

Artikel 32 van de onder PSD2 hangende RTS 2018/389 over sterke cliëntauthenticatie en gemeenschappelijke en veilige open communicatiestandaarden, schrijft voor dat de door rekeninghoudende betaaldienstverleners aangeboden toegang tot de betaalrekening, derde partijen in staat moet stellen op onbelemmerde en efficiënte wijze betaaldiensten aan te bieden. Rekeninghoudende betaaldienstverleners die een speciale interface hebben opgezet voor deze toegang, moeten ervoor zorgen dat deze interface geen obstakels in de klantreis opwerpt voor het verlenen van betaalinitiatie- en rekeninginformatiediensten door derde partijen.

In de EBA-guideline 2018/07 wordt als voorbeeld van obstakels o.a. beschreven: onnodige frictie of vertraging, het introduceren van overbodige stappen en/of het gebruik van ontmoedigend taalgebruik. Aangezien deze omschrijving ruimte voor interpretatie overlaat, wordt in deze Q&A nadere geduid wat potentiële obstakels in de klantreis zijn om zo op een consistente wijze te kunnen beoordelen. In de bijlage met de powerpoint vindt u voorbeelden van efficiënte en inefficiënte klantreizen.

Reageren?
Reacties op deze consultatie kunnen aan DNB worden gestuurd via consultatie@dnb.nl onder vermelding van ‘Q&A Klantreis zonder obstakels inzake betaalinitiatie- en rekeninginformatiediensten via derde partijen’. De deadline voor het insturen van reacties is 20 september 2019.

DNB zal na verwerking van de reacties een algemeen feedback statement publiceren. Tenzij anders aangegeven wordt er vanuit gegaan dat er geen bezwaar is tegen het geanonimiseerd publiceren van consultatiereacties. De definitieve versie zal op Open Boek Toezicht worden gepubliceerd.

  • Q&A Klantreis zonder obstakels inzake betaalinitiatie- en rekeninginformatiediensten via derde partijen
  • Efficiente klantreis conform [EBA] Guideline 5

Reageer op deze pagina
Sector
  • Aanbieders cryptodiensten
  • Afwikkelondernemingen
  • Banken
  • Beleggingsinstellingen
  • Beleggingsondernemingen
  • Betaalinstellingen
  • Clearinginstellingen
  • Elektronischgeldinstellingen
  • Pensioenfondsen
  • Premiepensioeninstellingen
  • Trustkantoren
  • Verzekeraars
  • Wisselinstellingen
Wetten en EU Richtlijnen
  • CRR en CRD
  • Wft
  • Wet toezicht trustkantoren 2018 (Wtt 2018)
  • Wbft 2019
  • Sanctiewet 1977 (Sw)
  • Wfbb
  • Wvb
  • Wet verplichte deelneming in een bedrijfstakpensioenfonds 2000
  • Wwft
  • Zvw
  • Solvency II
  • EMIR - 648/2012/EU
Gerelateerde onderwerpen
  • Consultatie Regeling risicoweging hypothecaire leningen
  • Consultatie Leidraad Wwft en Sw
  • Publicatie good practices fiscale integriteitsrisico’s
  • Consultatie beleidsregel Maatschappelijke Betamelijkheid
meer
Gerelateerde Q&A
  • Klantreis zonder obstakels inzake betaalinitiatie- en rekeninginformatiediensten via derde partijen in het geval van ’redirection’
Gerelateerde Downloads
  • Efficient Customer Journeys
  • Consultatieversie Leidraad Wwft en Sw 2019
  • Toelichting van DNB op de consultatiereacties op het good practices document
  • Good practices fiscale integriteitsrisico’s bij cliënten van banken
meer
Navigatie English Home
  • DNB.nl
  • Sector
  • Wetten en EU Richtlijnen
  • Home
  • Contact
  • Sitemap
  • English
Uitgebreid zoeken
© De Nederlandsche Bank
Disclaimer Cookies Privacy Verklaring Open Boek Toezicht